מסאז בתחילת הריון

האם ניתן לעשות עיסוי בתחילת ההריון?

מרגע התוצאה החיובית בבדיקת ההריון, מתחיל ליווי של סערת רגשות. אלה הם ההתרגשות, האושר, והחרדה לתינוק העתידי, והדאגה לבריאות שלו. במהלך חוויות אלה, נשים רבות שואלות את עצמן את השאלה: האם ניתן לעשות עיסוי בהריון?

ישנה אמונה רווחת כי השימוש בעיסוי בשליש הראשון להריון אינו מקובל באופן מוחלט. הרבה יותר בטוח שטיפולי מגע יבוצעו רק לאחר השליש הראשון של ההריון. ישנן חששות שעיסוי מוקדם בהריון עלול לשבש את התפתחות העובר או לפגוע בשליה. בנוסף, נשים בשליש הראשון של ההריון חוות עייפות, בחילות ויכולות לגלות שהעיסוי לא טוב עבורן.

מכיוון שידוע כי מסאז בהריון בשליש הראשון של תקופת ההריון הוא הזמן הרגיש ביותר להפלה ורבים חוששים שהעיסוי יכול להוות כגורם להפלה. עם זאת, קיימת דעה אחרת – שכל הפחדים הללו אינם מבוססים מחקרית ומדעית. אין מחקר המוכיח באופן חד משמעי כי מסאז בתחילת הריון גורם לעומס על האישה ושהדבר עלול להוביל להפלה.

הפלה בשליש הראשון להריון היא אמנם שכיחה, אך היא עשויה להתרחש ללא קשר אם האישה עוברת עיסוי או לא. מסאז בתחילת הריון מעולם לא הוכר כגורם להפלה ולא הוכח כנכון במחקר מדעי. ברוב המקרים ההפלה מתרחשת עקב בעייה רפואית אחרת אצל העובר.

כירופרקטים רבים, כמו גם מטפלים בעיסוי, יכולים לספק שירותי מסאז בהריון לנשים בכל שלב בפריון, כולל עיסוי בשליש הראשון של ההריון.

האם מסאז בתחילת הריון באמת מסוכן?

כמובן, בשום מקרה אסור לשכוח שהשליש הראשון הוא הזמן העדין ביותר בתקופת ההריון, וחשוב לקחת בחשבון את כל הסיכונים הכרוכים בעיסוי.

בבחירת מומחה לטיפול במגע, חשוב מאוד לשים לב שיש ברשותו הסמכה לעבודה עם נשים בהריון. עיסוי לא מתאים עלול לגרום לסחרחורת ולהחמיר את הבחילות.

מסאז בהריון - אמצעי זהירות

לפני שהאם הצפויה תחליט לעבור טיפולים בעיסוי גופני, היא בהחלט צריכה להתייעץ עם הרופא איתו היא נמצאת במעקב ההריון. עיסוי של נשים בהריון כרוך בהיסטוריה הרפואית ובבדיקה בה מומחה מקבל את המידע הדרוש. מומלץ מאוד שהמטפל או הכירופרקט שמבצע את העיסוי יהיו בקשר עם רופא הנשים של האישה. שיתוף הפעולה ההדוק של שני המומחים מפחית משמעותית את הסיכונים ועוזר להתגבר על אי הנוחות והסיבוכים בהריון.

עיסוי לנשים בהריון בשליש הראשון

בשליש הראשון של ההריון אסור לעשות עיסוי עמוק ואינטנסיבי, במיוחד אם הוא מבוצע בפעם הראשונה. בשלב הראשוני של ההריון אישה חווה לעיתים קרובות עייפות, היא מוצפת ברגשות סותרים, תחושות חדשות מציפות אותה כאשר גופה מתמלא בהורמונים. בשלב זה עיסוי יכול להיות כלי מצוין להרגעה כוללת, הרפיה, טיהור מחשבות ורגשות.

לא כדאי לוותר על העיסוי בגלל בחילה, להפך, מחקרים רבים מראים שטיפול במגע יכול לעזור להפחית את הבחילות.

מדוע עיסוי בחודשי ההריון הראשונים יעיל כל כך?

בתנאי שמתקיים בזהירות רבה, על פי כל הכללים והתקנות, עיסוי בחודשי ההריון הראשונים יהיה בטוח ויעיל כמו בשלבים הבאים, במהלך הלידה ובמהלך האימהות.

עיסוי במהלך השליש הראשון להריון יכול לסייע בהפגת מתחים ובהפחתת חרדות. הוא נועד גם לעמעם בחילות קלות, להפחית אי נוחות בברכיים, בגב ובכתפיים, להקל על כאבי ראש, התמודדות עם עייפות ושיפור השינה.

מחקרים הראו מספר השפעות חיוביות נוספות שמספק העיסוי: ירידה ברמת הורמון הלחץ – נוראדרנלין, ירידה ברמת המדד למתח – קורטיזול, הגדלת רמת ההורמונים של סרוטונין ודופמין ושיפור כללי במצב הרוח.

עיסוי הבטן

נגיעה בבטן, למעט מקרים של נזק מכוון, אינה פוגעת בילד או באם. הרחם בשליש הראשון של ההריון ממוקם נמוך באגן ואינו מוחשי מבלי להפעיל לחץ חזק על הבטן. נגיעות עדינות וזהירות בבטן, גורמות לתחושה נעימה, משפיעות על האישה ההרה, מרגיעות אותה ומשפיעות לטובה על העובר.

 

מה חשוב לקחת בחשבון

למרות העובדה שסביר יותר שהפלות יקרו בשליש הראשון להריון, זה לא אומר שיש צורך לסרב לעיסויים. יש לנקוט באקסטרה זהירות במידה והאם כבר עברה הפלה בעבר בשליש הראשון להריון. וכמובן גם אם קיים איום אפשרי להפלה בהריון הנוכחי. במקרה זה, עיסוי לנשים בהריון אינו מומלץ. עם זאת, עיסוי קל ועדין יכול להועיל. זה ממריץ ומרגיע. מרפאות ושירותי כירופרקטיקה אחרות מבקשות בדרך כלל אישור מהרופא המטפל.

עיסוי עדין ומלטף משפיע לטובה על מערכת השלד והשרירים ועל זרימת הדם, גורם להנאה, נוחות, שלווה ורגיעה. 

מומלץ לקרוא גם על עיסוי הריון

תוכן עניינים
תוכן מומלץ עבורך:
מסאז' בספא או עיסוי מסוים? בחרו את האפשרות המתאימה